Sağlık Bakanlığı "Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" Resmi Gazete'nin bugünkü sayısında yayımlandı Buna göre, A ve B tipi tıp merkezleri Bakanlıkça belirlenen kadrolarında en az dört klinisyen uzmanla açılacak ve faaliyete geçtikleri tarihten itibaren iki yıl içinde kadrolarını tamamlayabilecekler Asgari personel sayısının altına düşülmesi veya bina tadilatı durumlarında tıp merkezi ve polikliniklerin en fazla bir yıl, laboratuvar ve müesseselerin ise en fazla altı ay süreyle faaliyetleri askıya alınabilecek
Sağlık Bakanlığı "Ayata Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik", Resmi Gazete'de yayımlandı.
Değişikliğe göre, ilgili yönetmelik ayakta teşhis ve tedavi hizmeti sunulan ve özel sağlık kuruluşu olarak tanımlanan A tipi, B tipi ve C tipi tıp merkezlerini, A ve B tipi poliklinikleri, laboratuvar, müessese ve muayenehanelerle bu kuruluşları işletenlerini kapsıyor.
Tıp merkezi kadroları, sağlık hizmet bölgelendirmesine göre planlanan tabip/uzman sayısı ve hizmet ihtiyacı dikkate alınarak Bakanlıkça belirlenecek ve yatırım listesinde ilan edilecek.
A ve B tipi tıp merkezleri Bakanlıkça belirlenen kadrolarında en az dört klinisyen uzmanla açılacak ve faaliyete geçtikleri tarihten itibaren iki yıl içinde kadrolarını tamamlayabilecekler.
Sağlık kuruluşlarının kadroları, Bakanlıkça Sağlık Kuruluşları Yönetim Sistemine kaydedilecek. İlan edilecek dönemlerde verilecek yeni kadrolar, bu sistemde tanımlanacak ve ve tıp merkezlerinin hekim ayrılış ve başlayışları ile poliklinik ve muayenehanelerin açılış işlemleri sistem üzerinden yürütülecek. Kadro ilaveleri, planlama çerçevesinde Bakanlıkça ilan edilecek dönemlerde tıp merkezleri ve polikliniklerin tipleri dikkate alınarak yapılacak.
Bakanlıkça, Planlama ve İstihdam Komisyonunun görüşü alınarak ilan edilen kadrolardan, bu kadrolar için belirlenen kriterlere uygun olmak ve A veya B tipi tıp merkezinin bildireceği kadro iptal edilmek kaydıyla, kadro tahsisi yapılabilecek.
A tipi poliklinik, en az iki tabip tarafından müştereken açılabilen ve işletilebilen, hizmet birimleri doğrudan birbiriyle bağlantılı olacak şekilde oluşturulan ve bu Yönetmelik ile belirlenen asgari şartları taşıyacak; B tipi poliklinik ise en az iki tabip tarafından müştereken işletilebilen sağlık kuruluşu olacak. A ve B tipi tıp merkezleri, mesleğini serbest icra etmek hak ve yetkisi olan tabip veya birden fazla tabip ve diş tabibi ortaklığı veya en az yüzde 51 hissesi tabip ve diş tabibi ortaklığı bulunan tüzel kişiler tarafından açılabilecek. C tipi tıp merkezleri ise mesleğini serbest icra etmek hak ve yetkisi olan tabip veya birden fazla tabip ve diş tabibi ortaklığı tarafından işletilebilecek.
-Otopark düzenlemesi
Faaliyetine ihtiyaç duyulan sağlık kurum ve kuruluşları ile bunlara ait sağlık insan gücü, tıbbi hizmet birimleri ve nitelikleri ile teknoloji yoğunluklu tıbbi cihaz dağılımı alanlarında kamu ve özel sektörü kapsayacak şekilde planlama yapılacak.
A tipi tıp merkezlerinde otopark, binanın bulunduğu ve imar yolu duvar gibi bütünlüğü bozacak uygulamalar bulunmamak kaydıyla bitişik parsel üzerinde de kurulabilecek. B tipi tıp merkezlerinde, ilgili belediyece uygun görülen ve kuruluşa kolay ve güvenli ulaşım mesafesindeki bir otoparkta yer ayrılmak suretiyle otopark ihtiyacının karşılanması ve bu durumun ilgili belediyece belgelendirilmesi gerekecek. Ancak, B tipi tıp merkezlerinin acil ünitesi veya poliklinik önünde acil ve poliklinik hastalarına yönelik, trafiği engellemeyecek şekilde en az üç adet araç bekleme alanı oluşturulacak. Hasta ve hasta yakınlarının araçlarının otoparka nakli hususunda gerekli tedbirler alınarak hizmet sunulacak.
-A ve B tipi tıp merkezlerinde ön izin
A ve B tipi tıp merkezi açılmadan önce Bakanlıktan ön izin alınması şart olacak. Ön izin için, istenilen belgeler tam olacak ve mimari proje incelenmek üzere müdürlük vasıtasıyla Bakanlığa gönderilecek. Ön izin başvurusu, belgelerde eksiklik ve/veya bu Yönetmeliğe uygunsuzluk bulunmaması kaydıyla, Bakanlığa intikal ettiği tarihten itibaren en geç otuz gün içerisinde sonuçlandırılarak ön izin belgesi düzenlenecek veya ön izin başvuru belgelerinde tespit edilen eksiklik ve/veya uygunsuzluk başvuru sahibine yazılı olarak bildirilecek.
Öte yandan, başka amaçla inşa edilmiş binaların, A ve B tipi tıp merkezi binasına dönüştürülmesi halinde tadilat işlerine başlanılmadan önce, Bakanlık tarafından ön izin verilmiş mimari projenin uygulanması sırasında, bu projede bir değişiklik yapılması durumunda; ruhsatlandırılmış A ve B tipi tıp merkezi binasına ilgili maddedeki planlamaya uygun olmak şartıyla ilave bina yapılmak istenmesi halinde ön izin alınması zorunlu tutulacak. Ön izin belgesi, kuruluş faaliyete geçinceye kadar devredilemeyecek.
Bakanlıkça ruhsatlandırılmış tıp merkezlerinde, Bakanlığın veya müdürlüğün izni alınmak ve binanın imar mevzuatına uygun olarak kullanımına izin verilen toplam brüt alanını değiştirmemek kaydıyla, taşıyıcı unsuru etkilemeyen nitelikteki esaslı tadilat gerektirmeyen tadilat ve tamiratların yapılması halinde, gerektiğinde yangın ve deprem yönünden uygunluğunun da sağlanması kaydıyla Belediyeden proje onayı aranmaksızın ruhsata esas son proje üzerinde değişiklik yapılmasına izin verilebilecek.
A tipi tıp merkezi müstakil binalarda kurulacak ve cerrahi uygulama yapacak tıp merkezlerinin A ve B tipi olması zorunlu olacak.
Binalarda olması gereken asansör, merdiven gibi yapılanmaların esaslarının da belirlendiği yönetmeliğe göre, Bakanlık, sağlık kuruluşlarının ruhsatname ve faaliyet izin belgesi işlemlerini valiliklere devredebilecek. Bakanlıkça ruhsatlandırıldığı tarihten itibaren altı ay içerisinde faaliyet izin belgesi alarak hasta kabul ve tedavisine başlamayan A ve B tipi tıp merkezinin ruhsatnamesinin hükmü kalmayacak ve verilen ruhsatname Bakanlıkça iptal edilecek.
Asgari personel sayısının altına düşülmesi veya bina tadilatı durumlarında tıp merkezi ve polikliniklerin en fazla bir yıl, laboratuvar ve müesseselerin ise en fazla altı ay süreyle faaliyetleri askıya alınabilecek.
-Hizmet bedelinin tahsiliyle ilgili işlemler, acil müdahale ve bakım sağlandıktan sonra yapılacak
Tıp merkezinde müdahale yapılan hastalarda müdahaleye bağlı olarak gelişen komplikasyonlar ve/veya yoğun bakım hizmetine ihtiyaç olan durumlarda tıp merkezi tarafından, önceden belirlenmiş, koordineli olarak çalışılan ve bu hizmetlerin alındığı özel veya kamu hastaneleriyle gereken koordinasyon sağlanarak hasta transfer edillecek.
İstenilen kriterlere aykırı davranıldığının tespiti halinde sağlık kuruluşunun acil vakalar haricinde hasta kabulü, üç gün süreyle valilikçe durdurulur ve mesul müdürü uyarılacak. Aykırılığın bir yıl içinde tekrarında sağlık kuruluşunun acil vakalar haricinde hasta kabulü on gün süreyle valilikçe durdurulacak ve mesul müdürünün yetki belgesi iptal edilecek. Aykırılığın bir yıl içinde üçüncü kere tespit edilmesi halinde, sağlık kuruluşunun faaliyeti üç ay süreyle durdurulacak ve mesul müdürünün yetki belgesi iptal edilecek. Aykırılığın bir yıl içinde dördüncü tespitinde ise Bakanlıkça sağlık kuruluşunun ruhsatnamesi iptal edilecek.
Acil ünitesine başvuran bir hastaya ilişkin olarak da Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununa aykırı ilave ücrete tabi kılındığının tespit edilmesi durumunda hastanenin mesul müdürü uyarılacak ve bir yıl içinde üçüncü tespitte hastanenin acil vakalar haricinde hasta kabulü bir gün süreyle valilikçe durdurulacak. Aynı yıl içinde aykırılığın dördüncü ve daha fazla tespitinde ise ilgili maddedeki müeyyideler birinci müeyyide sırasından başlamak üzere sırasıyla uygulanacak.
-Konaklama tesislerinde sunulacak sağlık hizmetleri
Beş yüz yataktan fazla kapasiteye sahip Kültür ve Turizm Bakanlığından belgeli konaklama tesislerinde, sağlık ünitesi kurulması zorunlu tutulacak. Sağlık ünitesi açılması zorunlu olmayan konaklama tesislerinde işleteninin talebi halinde sağlık ünitesi kurulabilecek.
Kültür ve Turizm Bakanlığından belgeli konaklama tesislerinde sadece akut tedavisi tamamlanmış konaklama tesisinde konaklayan kişilere yönelik olmak kaydıyla fizik tedavi ve rehabilitasyon müessesesi veya obeziteyle mücadele, diyabet ve ayaktan kanser tedavisi gören hastalara yönelik koruyucu ve destekleyici nitelikte poliklinikler planlama kapsamında kurulabilecek
Bunların dışında ilgili kuruluşların özel hastaneye dönüşebilmeleri için kadrolu uzman sayısı, o il için Bakanlıkça izin verilecek hastane yatak sayısının asgari 1/3'ü oranındaki sayıda olması gerekecek.
Bakanlıkça belirlenen planlama ilkeleri çerçevesinde Planlama ve İstihdam Komisyonu görüşü alınarak, o ilde kamu sağlık hizmetlerinin gördürülmesi için yeterli uzman bulunması halinde, özel hastaneye dönüşecek bu kuruluşlara kadrolarında bulunmayan; anestezi ve reanimasyon uzmanı, laboratuvar uzmanı ve radyoloji uzmanı kadrosu verilebilecek veya kuruluşlar kadro devralma yoluyla temin edebilecek. - Ankara
kaynak hbr.com.anadolu ajans